A+ | A | A-

Renata Komič
Stroj in Tominc malo po francosko

NGS0376PesjakovaTominc_zakoncaLevaDubufe_portretsesterNGS0365Svetic

Podoba Luize Pesjakove, rojene Crobath, ki jo je okrog leta 1855 naslikal Mihael Stroj (1803−1871), je gotovo eden najbolj znanih, pa tudi najbolj priljubljenih bidermajerskih portretov pri nas (1). Očarljiva eleganca in razkošna oprava upodobljene dame sta za slikarja zelo značilni, celo tipični, medtem ko izredno natančna obdelava detajlov kaže, da je Stroj portretu znane slovenske pesnice in pisateljice posvetil posebno pozornost. Njena nekoliko narejeno sproščena drža je poudarjena s posebnim prepletom prstov obeh rok. Vijugasto linijo vitkega telesa spremlja žameten šal s krzneno obrobo. Gospa nosi cvetje v naročju in v laseh, broška krasi njene prsi, uhani zaljšajo njen obraz. Portret je tako zelo »strojevski«, da se v primerjavi s portretom Piergiacoma in Marie Leva zazdi, da je Jožef Tominc (1790−1866) podobo gospe Leva kopiral po njem (2). Drža Marie Leva, rojene Budinich, je z izjemo nagiba glave namreč popolnoma enaka, le da ji − če dovolite − primanjkuje elegance. Zato pa ima Tominčeva upodobljenka na sliki svojega moža, razen tega se nastanek tega dvojnega portreta postavlja v čas okrog leta 1840, torej je naslikan veliko prej kot podoba gospe Pesjakove. Ali je torej Mihael Stroj kopiral Tominčevo delo? Verjetno ne, saj bi lahko obema kot predloga služil Portret dveh sester, ki ga je okrog leta 1840 naslikal francoski slikar Louis-Édouard Dubufe (1820−1883) (3). Gre za precej zgodnje delo slikarja, ki se je do leta 1850 uveljavil kot zelo uspešen portretist na obeh straneh Kanala (4). Njegove stilizirane in laskave podobe so očitno ugajale tudi slovenskim naročnikom. Po dvojnem portretu sester je bila že leta 1840 narejena grafika (5), ki sta jo zelo verjetno poznala tako Tominc kot tudi Stroj. V kolikor se ni že Dubufe zgledoval po kakšnem starejšem portretu, je Tominc portret dveh sester uporabil kot predlogo za podobo zakoncev Leva že kmalu po njegovem nastanku, Stroj pa šele petnajst let pozneje. A tudi slednji je predlogo gotovo spoznal sočasno s Tomincem: že leta 1841 je namreč naslikal portret gospe Svetic, ki veliko bolj zvesto sledi Dubufovi podobi sedeče dame kot Tominčev dvojni portret (6). Ne glede na to, da je bila obleka, ki jo na portretu nosi Luiza Pesjakova, leta 1855 že precej iz mode, se mu je predloga zdela aktualna tudi poldrugo desetletje kasneje. Da bi lažje razumeli in ovrednotili pojav (vsaj) treh podobnih slik pri naših slikarjih, bi morali izvedeti kaj več o Dubufovem portetu, tako Strojevi kot Tominčevi recepciji sočasnega evropskega slikarstva pa bo potrebno nakloniti dodatno pozornost.

 

(1) Mihael Stroj, Luiza Pesjakova, Ljubljana, Narodna galerija (NG S 376); cf. Barbara JAKI, Meščanska slika. Slikarstvo prve polovice 19. stoletja iz zbirk Narodne galerije (Ljubljana, Narodna galerija), Ljubljana 2000, pp. 238, 239, 294 in tam citirano starejšo literaturo.
(2) Jožef Tominc, Piergiacomo in Maria Leva, zasebna last. Portret je bil leta 1967 predstavljen na razstavi, posvečeni Tomincu, vendar brez kataloške enote; cf. Guglielmo CORONINI, Antonio MORASSI, France STELE, Jožef Tominc 1790−1866 (Ljubljana, Narodna galerija), Ljubljana 1967, pp. 104, 164.
(3) Louis-Édouard Dubufe, Portret dveh sester, nahajališče neznano (nekoč New York, Colnaghi).
(4) Alan WINTERMUTE, The French Portrait 1550−1850 (New York, Colnaghi), New York 1996, pp. 82, 107−108 .
(5) Id., p. 82.
(6) Portret Marije Svetičeve je s portretom Luize Pesjakove povezala že Ksenija Rozman. Ugotovila je, da gre za držo in aranžma, ki ju je Stroj pri svojih imenitnejših delih še nekajkrat ponovil; cf. Ksenija ROZMAN, Mihael Stroj 1803−1871 (Ljubljana, Narodna galerija), Ljubljana 1971, pp. 23, 25, fig. 26 (brez kataloške enote). Da gre pri portretu Luize Pesjakove za tipsko postavitev in rekvizite, ki jih je Stroj uporabil pri portretu Svetičeve, je opozorila tudi Barbara Jaki; cf. JAKI 2000, cit. n. 1, p. 239.

Slikovno gradivo:
1. Mihael Stroj: Luiza Pesjakova, okrog 1855, olje/platno; 97 x 74 cm, Narodna galerija, inv. št. NG S 376, © Narodna galerija, Ljubljana (foto: Bojan Salaj)

2. www.retecivica.trieste.it/triestecultura/musei/revoltella/tominz/
3. Alan WINTERMUTE, The French Portrait 1550-1850 (New York, Colnaghi), New York 1996
4. Mihael Stroj: Marija Svetic, 1841, olje/platno; 95 x 79 cm, Narodna galerija, inv. št. NG S 365, © Narodna galerija, Ljubljana (foto: Bojan Salaj)

Naša spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje strani. Več si lahko preberete tukaj.
se ne strinjam
se strinjam