A+ | A | A-

Vesna KAMIN KAJFEŽ
I colori della seduzione. Giambattista Tiepolo e Paolo Veronese
Razstava Civici Musei e Gallerie di Storia e Arte di Udine, avtorji William L. Barcham, Linda Borean in Caterina Furlan; Videm/Udine, Castello di Udine, Salone del Parlamento, 17. november 2012-1. april 2013
Katalog (ur. William L. Barcham, Linda Borean), 221 str., ilustr.

Bilten20KaminKajfezVidemSl01Bilten20KaminKajfezVidemSl02Bilten20KaminKajfezVidemSl03Bilten20KaminKajfezVidemSl04

Razstava z naslovom I colori della seduzione. Giambattista Tiepolo e Paolo Veronese, ki so jo organizirali Civici Musei e Gallerie di Storia e Arte di Udine in je na ogled v Vidmu od 17. novembra do 1. aprila 2013, prinaša vrsto novosti v raziskovanju slikarskih opusov dveh beneških velikanov: Giambattiste Tiepola (1696–1770) in Paola Veroneseja (1528–1588). Letošnja razstava je rezultat večletnega raziskovanja in sodelovanja več inštitucij v sklopu projekta Udine: Città di Tiepolo ter tretja po vrsti, posvečena Tiepolu in njegovemu opusu (Giambattista Tiepolo tra scherzo e capriccio, 2010, ter Il giovane Tiepolo. La scoperta della luce, 2011).

Razstava je razdeljena na štiri tematske sklope t. i. teme veronesiane, pri čemer sta v ospredju Tiepolo in Veronese ter njune izvedbe istih motivov. Avtorjem razstave je poleg slik za razstavo uspelo pridobiti tudi številne risbe, grafike in skice (bozzetti). Mnoge umetnine so za to priložnost posodile najpomembnejše evropske muzejske ustanove, med drugim Galleria degli Uffizi v Firencah, Victoria and Albert Museum v Londonu, Ashmolean Museum v Oxfordu, Louvre v Parizu, Schlossmuseum v Weimarju in Städel Museum v Frankfurtu. V poseben dialog, ki se je spletel med Veronesejem in Tiepolom, obiskovalca uvajata Tiepolova risba in akvarelna pripravljalna študija za sliko Srečanje Antonija in Kleopatre (1746–1747, Victoria and Albert Museum, London), kjer se je veliki mojster odločno naslonil na svojega predhodnika in njegovo izvedbo pripravljalne študije za motiv Svatbe v Kani Galilejski (danes jo hrani National Gallery, London). Tako je prvi del razstave posvečen prizorom slavnostnih pogostitev in večerij. V tem delu so predstavljena dela z motivom Srečanje Antonija in Kleopatre, ki jih je Tiepolo ustvaril v štiridesetih letih 18. stoletja. Pri tem se je naslonil na Veronesejeve rešitve, ki uprizarjajo slavnostne večerje pred bogato arhitekturno kuliso. Drugi sklop na razstavi predstavlja motiv Poklon Svetih treh kraljev.
Tretji sklop – tudi najobsežnejši – je posvečen motivu Najdenje Mojzesa. Srce razstave je Tiepolova slika Najdenje Mojzesa, ki je bila v dvajsetih letih 19. stoletja razrezana na dva dela (osrednji del z Mojzesom, ki ga danes hrani Scottish National Gallery v Edinburgu, ter manjši del z vojščakom iz zbirke Agnelli v Torinu) in je tokrat prvič po skoraj dvestotih letih ponovno predstavljena kot celota (sl. 1). Na žalost je deli, ki sta nekoč sestavljali celoto, doletel različen pristop pri restavriranju; to je vidno predvsem v različnem koloritu. Sliko je Tiepolo ustvaril med letoma 1736 in 1738 za bogatega Benečana Andreo Antonia Giuseppeja Cornerja (1672–1742) in njegovo palačo Corner della Regina, ki jo je leta 1725 zasnoval Domenico Rossi. Kakšna je bila prvotna zasnova slike, je moč predpostavljati na podlagi ohranjene kopije Tiepolovega sina Giandomenica (1727–1804), ki jo danes hrani Staatsgalerie v Stockholmu (datirana 1750–1760). Zgled je Tiepolo našel v Veronesejevi rešitvi istega motiva (okoli 1582, Musée des Beaux Arts, Dijon), hkrati pa je dodal svoj značilen kolorit in svojevrstne detajle - faraonovo hčer je upodobil kot uglajeno beneško damo.
Četrti, zadnji del je posvečen temi Ugrabitev Evrope. Mit, ki je v umetnosti neštetokrat upodobljen, so umetniki črpali iz druge knjige Ovidijevih Metamorfoz. Že v opusu Paola Veroneseja najdemo nekaj različic tega motiva (slike danes hranijo Palazzo Ducale v Benetkah, Musei Capitolini, Pinacoteca Capitolina v Rimu, Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister v Dresdnu, National Gallery v Londonu) (sl. 2). Leta 1743 je tako Francesco Algarotti (1712–1764), kritik in trgovec z umetninami, takrat svetovalec za umetnost pri poljskem kralju Avgustu III., naročil pri tedaj že uveljavljenem Tiepolu kopijo Veronesejeve Ugrabitve Evrope (Scottish National Gallery, Edinburg) (sl. 3). Med drugim je Veronesejevo sliko Algarotti predlagal tudi za dopolnitev kraljeve zbirke (danes jo hrani Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden). Tiepolo in Algarotti sta bila več kot očitno tesna prijatelja, saj leta 1743 Tiepolo piše svojemu prijatelju iz Ville Cordelline blizu Vicenze: »mi sarebbe più caro star un giorno in compagnia Sua a parlare di pitura che tutti li divertimenti di questa villa, che mi creda non è pochi« (»veliko ljubše mi je preživeti dan v Vaši družbi in govoriti o umetnosti kot prisostvovati vsem zabavam v tej vili, ki jih zagotovo ni malo«). Algarotti pa je Tiepola označil za Veronesejevega največjega tekmeca. Naslonitev na Veroneseja je pri Tiepolu pomenila lastno interpretacijo tako religioznih kot tudi antičnih tem s čudovito postavitvijo arhitekturne perspektive in detajlov iz narave ter zajemanje palete čistih barv in senc. Glavnemu delu razstave sledi še majhen sklop v 10. sobi stalne postavitve, kjer so na ogled dve sliki Sv. Frančišek Saleški in Angel varuh iz videmske cerkve sv. Magdalene ter stropna slika Zmagoslavje Kreposti in Plemenitosti nad Nevednostjo iz videmske palače Caiselli (skico hrani Museo Poldi Pezzoli, Milano).

Kompleksno zasnovano razstavo spremlja tudi obsežen znanstveni katalog, ki sta ga uredila kustosa razstave Linda Borean in William L. Barcham (sl. 4). Prvi del kataloga je posvečen posameznim študijam, ki so jih prispevali William L. Barcham (Giambattista Tiepolo e Paolo Veronese, un duetto a una voce sola, str. 23-48), Elio Franzini (Imitare ed emulare: a partire dal »caso Tiepolo«, str. 51-61), Linda Borean (Paolo Veronese nel collezionismo veneziano del Settecento, str. 63-81) in Caterina Furlan (»La main fait l'esprit ...«. Aspetti del disegno in Tiepolo e Veronese, str. 83-105). Sledita katalog razstavljenih del po tematskih sklopih, ki jim sledimo že na razstavi, in obsežna bibliografija.

Op. avtorja: Za dovoljenje za objavo fotografij z razstave se zahvaljujem dr. Lindi Borean.

Slikovno gradivo:
1. Pogled na razstavo: Tiepolo, Najdenje Mojzesa
2. Pogled na razstavo: Veronese, Ugrabitev Evrope
3. Pogled na razstavo: Tiepolova replika Ugrabitve Evrope (oljna slika na desni)
4. Naslovnica kataloga I colori della seduzione. Giambattista Tiepolo e Paolo Veronese

Naša spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje strani. Več si lahko preberete tukaj.
se ne strinjam
se strinjam