Nismo poslednji
Simpozij o slikarju Zoranu Mušiču ob stoletnici rojstva
Ljubljana, Velika dvorana SAZU, 26. in 27. marec 2009
V četrtek, 26., in petek, 27. marca, je v Veliki dvorani Slovenske akademije znanosti in umetnosti v Ljubljani potekal znanstveni simpozij, ki ga je ob stoletnici rojstva velikega umetnika slovenskega rodu, Zorana Mušiča, pripravila SAZU v sodelovanju z Novo revijo.
Predsednik akademije Jože Trontelj je imel uvodni nagovor, v katerem je izrazil ponos, da je bil Zoran Mušič naš rojak in član SAZU. Simpozij je poimenoval poklon spominu in ustvarjanju enega od genijev slikarstva. Spregovoril je o izjemnosti ustvarjanja in dojemanja umetnin ter o starosti umetnosti, ki spremlja človeka že zelo dolgo in je starejša kot znanost. Niko Grafenauer, predsednik pripravljalnega odbora simpozija je podal svoje dojemanje usode in umetnosti Zorana Mušiča ter njegove estetske veličine. Spomnil je na kruto usodo, ki je pretila slikarju po vrnitvi iz Dachaua, in pri tem povezal njegovo življenjsko pot z aktualnim dogajanjem: kot je omenil, bi se Mušič prav lahko zapisal »sv. Barbari«, če ga ne bi med nami ohranil pobeg v Benetke. Kljub temu, da dolgo časa na Slovenskem ni bil preveč navzoč in je bil iz slovenskega prostora pregnan, ga ni nikoli docela zapustil.
V referatu Mušičeva slika kot svetlobni »madež« in kot »himen« se je umetniški vodja Obalnih galerij Piran in pesnik Andrej Medved poglobil v hkratnost abstrakcije in figuralnosti, »zmes« telesnosti in krajine v Mušičevem ciklu Nismo poslednji. V teh delih je našel neko mitološkost, kot da se je dogodek zgodil v pradavnini, v drugem času, ki v resnici ne obstaja in tudi ne more obstajati, in tako utemeljil predrugačenje v razumevanju Figure in Pogleda. Tako je Mušič v podobnem pogledu naslikal vegetativne vzorce, sienske griče, kadavre in portrete v pozni dobi.
Miklavž Komelj je pri svojem razmišljanju, ki ga je naslovil Mušič in meja podobe, izhajal iz slikarjeve izjave, da priznava kot svojo edino resnično slikarsko šolo izkušnjo iz Dachaua. V poglobljenem esejističnem referatu se je dotaknil problema estetizacije teh del in njihove neznosnosti zaradi upodobitve neizrekljivega, kar je mogoče samo zato, ker izhajajo iz umetnikove osebne izkušnje. Postavil nas je pred etični problem, saj so slike lepe in v njih uživamo. In le zato lahko dojemamo vizijo lepote teh slik v njihovi grozi in obratno.
Tudi Tonko Maroević, hrvaški pesnik, kritik in esejist, redni član Hrvaške akademije znanosti in umetnosti, je v svojih mislih naslovljenih Parcele brezkončnega (Dalmatinski delež v slikarstvu Zorana Mušiča) spregovoril o Mušičevi estetiki, o slikarjevi interpretaciji dalmatinske krajine in vplivu Ljuba Babića, njegovega profesorja na akademiji v Zagrebu. S sposobnostjo, da se zna odreči vsemu odvečnemu in univerzalnosti, je Mušič ustvaril dalmatinske prizore, ki ponujajo parcele brezkončnega, neujemljivo razsežnost vidnega.
Sklop prispevkov, ki so govorili o osebnih spominih o umetniku, se je začel z referatom Borisa Pahorja Srečanja z Zoranom, ki ga je prebrala Alenka Puhar. Opisal je, kako je spoznal Zorana v prvih povojnih letih, saj sta bila oba del umetnikov, ki so se sestajali v slikarski galeriji Scorpione v Trstu. Kasneje sta se srečala še v Ljubljani in v Parizu v Pompidoujevem centru, ko je Mušič razstavljal cikel Nismo poslednji, ki ga je poimenoval »veliko odkritje in zadoščenje, da je svet organizirane množične smrti prešel do veljave v tako mojstrskih upodobitvah«. Napisal je še, da se čuti z Mušičem, ki je spadal v njihov upor, povezanega, ne le zaradi skupne lagerske izkušnje, ampak tudi zato, ker sta bila oba, sicer z nekaj mesečnim zamikom, zaprta v istih kleteh pod Oberdankovim trgom v Trstu.
V sivi senci domovine (Esej o Zoranu Mušiču, manjkanju in odsotnosti, razgledom od gimnazije do svinjaka) je bil prispevek Alenke Puhar, ki je nadaljevala tam, kjer je končal Jevnikar. Razložila je, kaj je tisto, kar je Mušič zameril svoji domovini oziroma povojnemu režimu ter predstavila in ovrgla nekatere predsodke, ki jih je takrat oblast imela o njem.
O pomenu pokrajin, ki so vplivale na Mušičevo umetnost, sta spregovorila Alessandro Quinzi iz goriških Provincialnih muzejev in Gojko Zupan. Quinzi je v prispevku Sienska krajina v slikarstvu Zorana Mušiča povezal Gorico in Kras ter Mušičeva potovanja in tako pojasnil vpliv sienske krajine na njegovo slikarstvo. Poznavalec Mušičevega dela Zupan pa je predstavil pomen Mušičeve navezanosti na rodno zemljo in spominov na Kras v referatu Mušič in Kras.
Nadja Zgonik je v prispevku Čas smrti v Mušičevem slikarstvu (in risbi) ne kot trenutek, pač pa kot stanje, ki traja namenila nekaj besed o upodabljanju smrti. Predvsem pa se je osredotočila na primerjavo Mušičevih risb iz taborišča z risbami nekaterih drugih internirancev iz tega taborišča, kjer je skušala ugotoviti razlike in podobnosti med upodobitvami.
Maria Irene Mislej, direktorica Pilonove galerije v Ajdovščini in poznavalka Pilona, je v predavanju Mušič, Pilon, Jacometti - trojno prijateljstvo v znamenju (grafične) umetnosti govorila o Mušiču, Venu Pilonu, njegovemu rojaku iz Vipavskega, in Nestu Jacomettiju, Švicarju, likovnemu kritiku, kustosu in založniku. Nazorno je prestavila povezanost in prijateljske odnose, predvsem preko pisnih in likovnih dokumentov, ki jih je imel Pilon. S svojim raziskovanjem in proučevanjem arhivskih virov ji je uspelo rekonstruirati atmosfero njihovih odnosov, skrbi in želja.