A+ | A | A-

Robi JAKOMIN, Helena SERAŽIN
Andrea Furlan. Non-places
Padiglione Italia nel mondo (razstava v sklopu italijanskega paviljona na 54. mednarodnem likovnem bienalu v Benetkah; kurator Vittorio Sgarbi), 1. junij–31. avgust 2011, Italijanski inštitut za kulturo, Ljubljana

Bilten14JakominSl01Bilten14JakominSl02Bilten14JakominSl03Bilten14JakominSl04Bilten14JakominSl05Bilten14JakominSl06Bilten14JakominSl07

Italijanski paviljon je na 54. beneškem mednarodnem bienalu likovne umetnosti v okviru praznovanja 150-letnice združitve Italije priredil posebne dogodke, ki sežejo onkraj italijanskih državnih meja in na katerih so prvič sodelovali tudi italijanski inštituti za kulturo po svetu. Na skupno pobudo generalnega direktorata na italijanskem zunanjem ministrstvu, pristojnega za spodbujanje italijanskega jezika in kulture po svetu, ter italijanskega zunanjega ministrstva in ministrstva za kulturo, ki so sodelovali pri projektu letošnjega kuratorja, umetnostnega kritika Vittoria Sgarbija, so na vsakem od 89 inštitutov razstavili dela italijanskih umetnikov in umetnikov italijanskega rodu, ki živijo ali razstavljajo v državah gostiteljicah inštitutov. Po večmesečnem evidentiranju na terenu, zbiranju podatkov, analizi in izboru je bilo med 400 umetniki, ki so jih predlagali italijanski inštituti za kulturo, na koncu izbranih 219. Inštituti in izbrani umetniki so bili v italijanskem paviljonu v Benetkah predstavljeni v dvojezičnem katalogu, izdanem pri založbi Skira, ter z 89 videoposnetki, s katerimi so inštituti obiskovalcem pokazali inovativnost in kvaliteto izbranih umetnikov.

Tudi Italijanski inštitut za kulturo v Sloveniji s sedežem v Ljubljani se je odzval vabilu kuratorja omenjene razstavne pobude Vittoria Sgarbija in v svojih razstavnih prostorih na Bregu gostil fotografska dela Andree (Andreja) Furlana (1) in videoinstalacijo Janeza Janše.
Andrea Furlan se v predstavljenem ciklusu Non-places konceptualno oprijema idej in razmišljanj francoskega etnologa Marca Augeja ter svoje raziskovanje preko stenopeične luknje usmerja v urbano in neurbano okolje oziroma krajino. Vseh sedem na razstavi predstavljenih fotografij, izbranih iz cikla štirinajstih, ki so nastale v letih 2010–2011, vsebuje mešanico simbolov sodobnega načina življenja ter njegovih paradoksov in protislovij. Z vizualno in simbolično obravnavo fotografij lahko opazimo elemente komunikacije, globalizacije in alienacije, ki so vseskozi prisotni v življenju današnjega človeka.
Med pripravljalno fazo vsak fotograf razmišlja o končnem produktu, vendar je nadzor nad zajemanjem realnosti pri fotografiji v dobršni meri omejen, tako da je končni rezultat nepredvidljiv. Čarobnost rabe luknjičarke je tako zaradi njene tehnične specifičnosti prav v dilataciji podob in časa zajemanja; camera obscura potrebuje daljšo časovno osvetlitev, tako da se končni učinek kaže v neki mehkobi in melanholiji vidnega, zaradi česar Furlanova dela pridobijo simboliko, učinkovitost in estetiko. Bela polja sredi podob, ki se izgubljajo v neskončnost, in druge črno-sive figure se učinkovito spajajo v dialog med prisotnim in odsotnim, med vidnim in nevidnim, občutek časovne dimenzije pa je vseskozi prisoten. Končni izdelek sproti nastaja v mislih fotografa, ki ideje, koncepte in zamisli preliva tako kot slikar na platno, le da Furlan svoje misli preliva na film; pri njegovih impresijah ne gre za ujetost trenutka, temveč za ujetost občutenja.
Globalizacija, ki je ljudem približala kulture sveta, je povzročila tudi izgubo različnosti, poenotenje želja, okusov in početij. Izguba stika z realnostjo, s svetom, ki nas obdaja, nas sili v virtualno preživljanje našega prostega časa. Vse manj poznamo svojo okolico in vse bolj nas presenečajo stvari in podobe, ki nas obdajajo, ker jih več ne zaznamo, kljub temu pa se v nas širi lažni občutek pripadnosti nekemu teritoriju. Zato nas podobe Andree Furlana tem bolj presenetijo: nismo več navajeni preprostih, vendar zato čudovitih in simbolike polnih fotografij. Nastale so okoli nas, v okolju, v katerem živimo in ki smo ga nekoč poznali. Fotograf nam sprva odpre vrata v svetove naravne prvobitnosti, »Non-places 1«, in nedolžne preprostosti, »Non-places 2«, s katero smo si jih prisvojili in vanje zarisali svojo navzočnost kot v »Non-places 3 in 4«, nato pa nas postopoma popelje do točke nam bolj domače popolne odtujenosti, ko imitacija naravnega nadomesti realnost kot v »Non-places 6«; na prvih štirih fotografijah se Furlan estetsko približa ciklu fotografij Bojana Salaja Interiors III ali ciklu Petra Koštruna Present. Celo brezmejno morsko obzorje na fotografiji »Non-places 5« postane z vdorom pomola, ki se kot klin zareže v vodno gladino, nasilna kulisa človeškega življenja. Ob gledanju Furlanovih podob gledalca prevzame občutek alienacije, saj ta deluje kot tuja sila, ki nadvlada človeka, namesto da bi jo človek ukrotil. Individualizacija in stopnjevanje občutka odtujenosti privedeta do hladnih medsebojnih odnosov, kar je fotograf učinkovito predstavil na fotografiji »Non-places 4«, na kateri topoli hladno stojijo drug ob drugem kot ljudje; tako kot se prepletajo veje dreves, tako se prepletajo tudi naše življenjske zgodbe, kljub temu pa ostajamo zakoreninjeni v svojih svetovih, v strahu pred izgubo individualne svobode.
Živimo v obdobju nenehne komunikacije in informacijske tehnologije; vsestranski in večplastni način komuniciranja je danes vsepovsod prisoten in potreben za vzdrževanje medčloveških odnosov. Neskončno število podjetij in oglaševalnih agencij posameznikom in organizacijam obljublja, da jim bodo pomagali uspešno komunicirati, kopica izvedencev pa nas svari pred posledicami slabe komunikacije, ki je lahko magnet za negativna čustva. Bombardirani smo s številnimi informacijami, ki namesto da bi nas vodile v uspešno sporazumevanje, dajejo občutek utesnjenosti in prenasičenosti, tako da vse manj stvari razumemo in vse težje ločimo med dobrim in slabim. Fotografija »Non-places 7«, ki zaključuje razstavo, predstavlja bele, prazne jumbo plakate, ki so navadno postavljeni ob prometnejših cestah in v mestnih središčih, a prav belina in izničenost sporočila učinkovito predstavljata zbeganost sodobne družbene komunikacije. Slika spominja na ciklus fotografij Praznine Boruta Krajnca, razstavljen leta 2008 v Cankarjevem domu v Ljubljani.
Fotografije Andree Furlana se zrcalijo v atmosferi, polni sugestij in pomenov. V ospredju najdemo prizore iz narave in elemente urbanega okolja človeške civilizacije, vendar pa se ti učinkovito prepletajo med umetnostjo, narativnostjo in dokumentiranjem dogajanja okoli nas. Na tej razstavi je bilo predstavljenih šele prvih sedem fotografij, zato bo zanimivo videti, kam bo fotografa na naslednji razstavi, takrat celotnega cikla, pripeljalo drugih sedem.

(1) Andrea (Andrej) Furlan (Trst, 1966) od leta 2006 živi, dela in ustvarja v Ljubljani. Zaposlen je kot strokovni sodelavec na Umetnostnozgodovinskem inštitutu Franceta Steleta ZRC SAZU, kjer se ukvarja predvsem z dokumentacijo, fotografijo in oblikovanjem. Kot učitelj veščin poučuje fotografijo na Oddelku za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Mariboru. Skupaj z Martino Repinc vodi razstavno dejavnost v galeriji Kraške hiše v Repnu.
Prvo samostojno razstavo je postavil v galeriji Kraške hiše leta 1986. Od takrat se jih je zvrstilo kar nekaj, naj omenimo »potujočo« razstavo Pesniki dveh manjšin, ki je doživela več kot 15 postavitev, ter multimedialno postavitev z umetnikom Frankom Vecchietom in arhitektom Renatom Snablom ob preureditvi Trga Transalpina v Gorici. Decembra 2008 je sodeloval pri razstavi IN - OUT v Sofiji (BG). Na »fotografiji leta 2009« je bil njegov ciklus Zvezda vključen v izbor slik, razstavljenih v Cankarjevem domu. Marca 2010 je v ateljeju Mikado v Ljubljani razstavljal ciklus fotografij TRGI - PIAZZE (skupaj z Robijem Jakominom in Viljamom Lavrenčičem). Razstava je doživela prvo postavitev že leto prej v Galeriji ARS v Gorici.
Fotografski opus iz leta 2010, Ljubljana. Prostori. Spomeniki. Besede., je nastal kot del projekta Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta ZRC SAZU za program Ljubljana - svetovna prestolnica knjige 2010. Istoimenska razstava je bila na ogled v Atriju ZRC SAZU v Ljubljani, gostovala pa je tudi v tržaški galeriji Narodnega doma. Maja 2011 je Furlan z Damirjem Globočnikom v galeriji Mestne hiše v Kranju postavil skupinsko razstavo V žarku zajete podobe. Na njej je sodeloval s ciklusom Kraj spomina.

Slikovno gradivo
1. Andrej Furlan, Non-places 1, 2010-2011
2. Andrej Furlan, Non-places 2, 2010-2011
3. Andrej Furlan, Non-places 3, 2010-2011
4. Andrej Furlan, Non-places 4, 2010-2011
5. Andrej Furlan, Non-places 5, 2010-2011
6. Andrej Furlan, Non-places 6, 2010-2011
7. Andrej Furlan, Non-places 7, 2010-2011

Naša spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje strani. Več si lahko preberete tukaj.
se ne strinjam
se strinjam